Praktik Kuasa Platform Media Sosial Di Balik Kecanduan Media Sosial Bagi Remaja

Authors

  • Nicodemus Koli Universitas Bunda Mulia

DOI:

https://doi.org/10.21512/icj.v1i1.10273

Keywords:

Social Media, Visual Literacy, Power Relations, Surveillance Capitalism

Abstract

In the present time, browsing through social media via smartphones is one of the top reasons for using the internet. Through social media, everyone has a space to express their thoughts, feelings, actions, and attitudes easily and quickly. The personality traits, interests, and preferences of every individual are readable, peeked into, and monitored. Every symbol, advertisement, information, and product promotion that aligns with the user's desires and character is continuously presented by social media platforms. Experts who have careers and strategic positions, as well as being the creators of various captivating control features in companies like Google and Facebook, along with scientists, discuss this issue clearly in a series of interviews that are later presented in the documentary film "The Social Dilemma." The analysis of this documentary film is conducted using a discourse analysis approach within the framework of Michel Foucault's thinking on power relations. From this, it can be understood that companies with platforms such as Google, Facebook, Twitter, Silicon Valley, Snap-chat, Instagram, and YouTube practice power as strategic relations. The development of technology in the control systems owned by companies and social media platforms can manipulate psychological aspects, thus conditioning social media users to appear active. Within the framework of power discourse as a strategic relation, social media users are conditioned within the surveillance capitalism. As a result, changes in habits, ways of thinking, and user behavior are controlled.

Di zaman sekarang, menjelajahi media sosial melalui ponsel pintar adalah salah satu alasan utama penggunaan internet. Melalui media sosial, setiap orang memiliki ruang untuk mengungkapkan pemikiran, perasaan, tindakan, dan sikap mereka dengan mudah dan cepat. Sifat kepribadian, minat, dan preferensi setiap individu dapat dibaca, diselidiki, dan dimonitor. Setiap simbol, iklan, informasi, dan promosi produk yang sejalan dengan keinginan dan karakter pengguna terus-menerus disajikan oleh platform media sosial. Para ahli yang memiliki karier dan posisi strategis, serta menjadi pencipta berbagai fitur pengendalian yang menarik dalam perusahaan seperti Google dan Facebook, bersama dengan para ilmuwan, membahas isu ini secara jelas dalam serangkaian wawancara yang kemudian disajikan dalam film dokumenter "The Social Dilemma." Analisis film dokumenter ini dilakukan dengan pendekatan analisis wacana dalam kerangka pemikiran Michel Foucault tentang hubungan kekuasaan. Dari ini, dapat dipahami bahwa perusahaan dengan platform seperti Google, Facebook, Twitter, Silicon Valley, Snapchat, Instagram, dan YouTube menjalankan kekuasaan sebagai hubungan strategis. Perkembangan teknologi dalam sistem pengendalian yang dimiliki oleh perusahaan dan platform media sosial dapat memanipulasi aspek psikologis, sehingga mengkondisikan pengguna media sosial untuk tampil aktif. Dalam kerangka wacana kekuasaan sebagai hubungan strategis, pengguna media sosial dikondisikan dalam kapitalisme surveilans. Akibatnya, perubahan dalam kebiasaan, cara berpikir, dan perilaku pengguna dikendalikan.

Dimensions

References

Buku

Aitken, I. (2013). The Concise Routledge Encyclopedia of the Documentary Film. New York: Routledge.

Alexandra, A. D. (2015). The Handbook of Narrative Analysis. West Sussex, UK: John Wiley & Sons, Inc.

Bagus, L. (2002). Kamus Filsafat. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Dawes, R. M. (1980). Social Dilemmas . Oregon: Annual Reviews Inc.

Fajar Junaedi, F. G. (2019). Komunikasi dalam Media Digital. Yogyakarta: Buku Litera Yogyakarta.

Jorgensen, M. W. (2010). Analisis Wacana, Teori dan Metode. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Joseph Straubhaar, R. L. (2006). Media Now: Understanding Media, Culture and Technology - Seventh Edition. Boston : Wadsworth Cengage Learning.

Lincoln, D. &. (2011 ). The Sage Handbook of Qualitaitve Research 1 (Terj.)Edisi III, . Yogyakarta : Pustaka Pelajar.

Littlejohn, S. W. (2009). Encyclopedia of Communication Theory. Thousand Oaks, California 91320: SAGE Publications, Inc.

Lubis, A. Y. (2014 ). Postmodernisme: Teori dan Metode. Jakarta : PT. Rajagrafindo Persada.

Mohamad, G. (2019). Catatan Pinggir 13. Jakarta: Tempo Publishing .

Ohoitimur, J. (2006). Metafisika sebagai Hermeneutika, Cara Baru Memahami Filsataf Spekulatif Thomas Aquinas dan Alfred North Whitehead. Jakarta: Obor.

Prent, K. (1969 ). Kamus Latin – Indonesia. Jogjakarta: Kanisius.

Priyowidodo, G. (2020). , Monograf Netnografi Komunikasi: Aplikasi pada Tiga Riset Lapangan. Depok, : Rajawal Pers.

T.M. Soerjanto Poespowardojo, A. S. (2016). Diskursus Teori - teori Kritis: Kritik atas Kapitalisme Klasik, Modern, dan Kontemporer. Jakarta: Buku Kompas.

Jurnal

Fensi, F. (2020). Mengendus Patologi Media Sosial dari Perspektif Filsafat Postmodernisme. Commed : Jurnal Komunikasi dan Media, 158 - 169.

Fensi, F. (2020). Peran Media Sosial dalam Pembentukan Karakter Siswa SMA & SMK Bhineka Tunggal Ika Jakarta. Jurnal Pengabdian dan Kewirausahaan, 82 - 88.

Kebung, K. (2017). Michel Foucault: Kuasa Versus Rasionalitas Modernis (Revaluasi Diri Secara Kontinu). Jurnal Ledalero, Wacana Iman dan Kebudayaan, Vol. 16, No.1, 55 - 73.

Koli, N. (2021). Memotret Etnografi Virtual Festival Fohorai Komunitas Masyarakat Belu. Medialog, 169 - 191.

Pratiwi, S. (2019). Literasi Visual Sebagai Dasar Pemaknaan Karya Audio Visual (Karya Audio Visual “MAULIATE” Pengangkatan Budaya Lokal Toba). Jurnal Simbolika, 149 - 161.

Rahadi, D. R. (2017). Perilaku Pengguna dan Informasi Hoax . Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan, 58 - 70.

Santyadiputra, G. S. (2017). Film Dokumenter Genggong “Sebuah Instrumen Musik Kuno”. Jurnal Nasional Pendidikan Teknik Informatika (JANAPATI), 60 - 69.

Trisnani. (2018). Analisis Akses dan Penggunaan Media Sosial oleh Rumah Tangga dan Individu di Kota Batu Jawa Timur. Jurnal Komunikasi, Media dan Informatika , 72 - 86 .

Tautan Internet

(APJII), A. P. (2020 , Juni 2 – 25 ). https://apjii.or.id/survei2019x/kirimlink. Retrieved from www.apjii.or.id : https://apjii.or.id/survei2019x/kirimlink

Berty, T. T. (2018, Mei 24). https://www.liputan6.com/global/read/3537398/5-fakta-bahwa-media-sosial-telah-mengendalikan-pikiran-anda . Retrieved from www.liputan6.com: https://www.liputan6.com/global/read/3537398/5-fakta-bahwa-media-sosial-telah-mengendalikan-pikiran-anda

Dahono, Y. (2019, April 25 ). https://www.beritasatu.com/nasional . Retrieved from www.beritasatu.com : https://www.beritasatu.com/nasional/550691/saat-remaja-tak-bisa-kendalikan-diri-di-media-sosial

Daryono, I. A. (2021, Oktober 5). https://news.detik.com/kolo. Retrieved from www.news.detik.com : https://news.detik.com/kolom/d-5754322/medsos-dan-hilangnya-separuh-diri-kita.

Duarte, F. ( 2019, September 9 ). https://www.bbc.com/indonesia . Retrieved from www.bbc.com : https://www.bbc.com/indonesia/majalah-49630216

Heriyanto, T. (2015, Juli 1). https://www.cnnindonesia.com/teknolog. Retrieved from www.cnnindonesia.com : https://www.cnnindonesia.com/teknologi/20150701120954-188-63544/remaja-indonesia-kecanduan-media-sosial

Noersativa, F. (2019, Juli 31). https://www.republika.co.id/berita. Retrieved from www.republika.co.id: https://www.republika.co.id/berita/pvhqx3459/alasan-anak-muda-kecanduan-media-sosial-menurut-psikolog

PCA/Fahri. (2020, Oktober 30). https://powercommerce.asia . Retrieved from www.powercommerce.asia : https://powercommerce.asia/platform-media-sosial-dan-segmentasinya/

tempo.co. (2013, Juni 28). https://tekno.tempo.co . Retrieved from www.tempo.co : https://tekno.tempo.co/read/491864/4-alasan-remaja-gemar-media-sosial/full&view=ok

Yuliani, A. (2017, Desember 13). https://kominfo.go.id/content/. Retrieved from www.kominfo.go.id : https://kominfo.go.id/content/detail/12008/ada-800000-situs-penyebar-hoax-di-indonesia/0/sorotan_media

______________https://about.netflix.com/en/about-us. (2021, August 10). Retrieved from www.netflix.com: https://ir.netflix.net/ir-overview/profile/default.aspx

Film

Orlowski, J. (Director). (2020). The Social Dilemma [Motion Picture].

Downloads

Published

2023-11-24
Abstract 178  .
PDF downloaded 126  .