Teologi Inklusif Nurcholish Madjid: Harmonisasi Antara Keislaman, Keindonesiaan, dan Kemoderenan

Authors

  • Zainal Abidin Bina Nusantara University

DOI:

https://doi.org/10.21512/humaniora.v5i2.3123

Keywords:

an inclusive theology, universalism of Islam, modernity, Indonesian, and secularization

Abstract

This article is motivated by the phenomenon exists today, that Muslims are no longer perform properly inclusive theology. Religion is expected to bring mercy to all the worlds mission no longer demonstrate their role appropriately. Today most Muslims understand Islam as a doctrinal teachings, exclusive, and opposite with local wisdom and culture of Indonesia. Nurcholish Madjid gives a different idea in understanding Islam. For him, Islam is a modern and inclusive teaching of the other religions and cultures, and countries. Madjid is famous for his ideas about the reform of Islamic thought. According to him, Islam should be involved in the struggles modernistic based on the richness of traditional Islamic thought that have been established, once placed in the context of Indonesian-ness. Methodologically this study uses hermeneutic approach, and methods that is used in the search data is library research.

 

Dimensions

Plum Analytics

Author Biography

Zainal Abidin, Bina Nusantara University

Character Building Development Center (CBDC)

References

Abu Zayd, N. H. A. (2003). al-Qur’an, Hermeneutik, dan Kekuasaan: Kontroversi dan Penggugatan Hermeneutic al-Qur’an, Dede Iswadi, Jajang A. Rohmana, dan Ali Mursyid (penterj.), Bandung: RQiS [Risearch for Quranic Studies].

Barton, G. (1999). Gagasan Islam Liberal di Indonesia, Pemikiran Neo-Modenisme Nurcholish Madjid, Djohan Effendi, Ahmad Wahib, dan Abdurrahman Wahid, Nanang Tahqiq (penterj.), Jakarta: Paramadina.

Dale, C. J. P. 21 Juni, (2002). Mencari Kriteria Kebenaran Religius Lintas Agama. Kompas.

Departemen Agama Republik Indonesia. (1990). Al-Qur'an dan Terjemahnya. Medinah Munawwarah: Mujamma' Khadim al-Haramain al-Syarifain al-Malik Fahd li Thiba'at al-Mushhaf al-Syarif.

Dewan RedaksI EnsIklopedI Islam. (1994). Ensiklopedi Islam, Jakarta: Ichtiar Baru van Hoeve.

Malik, D. D., Idi, S. I. (1988) Zaman Baru Islam Indonesia, Pemikiran dan Aksi Politik Abdurrahman Wahid, M. Amin Rais, Nuecholish Madjid, dan Jalalyddin Rakhmat, Bandung: Zaman Wacana Mulia.

Madjid, N. (1999). Beberapa Renungan Kehidupan Keagamaan untuk Generasi Mendatang. Dalam Effendy (Ed.), Dekontruksi Islam Madzhab Ciputat. Bandung: Zaman Wacana Mulia.

______. (1995). Islam Agama Kemanusiaan, Membangun Tradisi dan Visi Baru Islam Indonesia. Jakarta: Paramadina.

______. (1992). Islam Doktrin dan Peradaban, Sebuah Telaah Kritis tentang Masalah Keimanan, Kemanusiaan, dan Kemodernan. Jakarta: Paramadina.

______. (1987). Islam Kemodernan dan Keindonesiaan, Bandung: Mizan, 1987.

______. (1994). Khazanah Intelektual Islam, Jakarta: Bulan Bintang.

______. (2000). Masyarakat Religius, Membumikan Nilai-nilai Islam dalam Kehidupan Masyarakat. Jakarta: Paramadina.

______. (2002). Pintu-pintu Menuju Tuhan. Jakarta: Paramadina.

______. (2001). Sekapur Sirih. Dalam Sukidi (Ed), Teologi Inklusif Cak Nur. Jakarta: Kompas.

______. (1996). Sekapur Sirih. Dalam Pardoyo (Ed), Sekularisasi dalam Polemik. Bandung: Pustaka Utama Grafiti dan Remaja Rosdakarya Offset.

______. (1997). Tradisi Islam, Peran dan Fungsinya dalam Pembangunan Indonesia. Jakarta: Paramadina.

Munawar-Rachman, B. (2001) Islam Pluralis, Wacana Kesetaraan Kaum Beriman. Dalam Sukidi (Ed.). Jakarta: Paramadina.

______. (1999). Resolusi Konflik Agama dan Masalah Klaim Kebenaran. Dalam Kartika & Mahendra (Ed.), Dari Keseragaman Menuju Keberagaman, Wacana Multikultural dalam Media. Jakarta: LSPP.

Pardoyo (1996). Sekularisasi dalam Polemik. Bandung: Pustaka Utama Grafiti dan Remaja Rosdakarya Offset.

Priyanto, S. (2001). Wilhelm Dilthey, Peletak Dasar Ilmu-ilmu Humaniora. Semarang: Bendera.

Rasyid, D. (1993). “Pembaharuan” Islam dan Orientalisme dalam Sorotan. Jakarta: Usamah Press.

Shihab, M. Q. (1998). Wawasan al-Qur’an, Tafsir Maudhu’i atas Pelbagai Persoalan Umat, Bandung: Mizan.

Sukandi A. K. (Ed.). (2003). Prof. Dr. Nurcholish Madjid, Jejak Pemikiran dari Pembaharu sampai Guru Bangsa. (Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sukidi. (2001). Teologi Inklusif Cak Nur. Jakarta: Kompas.

Suriasumantri, J. S. (1987). Ilmu dalam Perspektif. Jakarta: Gramedia.

Tim Penulis Rosda. (1995). Kamus Filsafat. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Usman, F. (2002). Wahdat al-Adyan, Dialog Pluralisme Agama. Yogyakarta: LKiS.

Qamar, M. (2002). NU "Liberal", dari Tradisionalisme Ahlussunah ke Universalisme Islam. Bandung: Mizan.

Downloads

Published

2014-10-30

Issue

Section

Articles
Abstract 2290  .
PDF downloaded 2565  .