Mengembangkan Human Resource Management yang Strategis untuk Menunjang Daya Saing Organisasi: Perspektif Manajemen Kinerja (Performance Management) di Bank Syariah

Authors

  • Ahmad Azmy Tanri Abeng University

DOI:

https://doi.org/10.21512/bbr.v6i1.989

Keywords:

performance management, performance indicators, sharia banking, sharia human resources characteristics

Abstract

This article discusses performance management in sharia banks related to human resources. The method used is descriptive in providing a comprehensive explanation based on factual data. Performance management in sharia banks should be applied based on the characteristics of human resources by sharia. The characteristics of the human resources required by sharia banks are different from conventional banks. Human resources in sharia banks should have different performance indicators to conventional banks. Performance indicators serve as a guide in the process of implementing sustainability performance as an effort of sharia banking in the banking industry in Indonesia.

Dimensions

Plum Analytics

Author Biography

Ahmad Azmy, Tanri Abeng University

Management Programme

References

Alamsyah, H. (2012). Perkembangan dan Prospek Perbankan Syariah di Indonesia: Tantangan Dalam

Menyongsong MEA 2015. Ceramah Ilmiah Ikatan Ahli Ekonomi Islam (IAEI).

Ansari, S., Abbas, M. A. (2012). Creating the Superior Islamic Banking Through Improving Quality of Human Resources in Pakistan. Proceedings of the 8th European Conference on Management, Leadership and Governance. Academic Conferences Limited.

Bank Indonesia. (2010). Peraturan Nomor: 12/ 21 /PBI/2010 Tentang Rencana Bisnis Bank. Jakarta.

Bank Syariah Mandiri. (2013). Stronger Fundamental for Greater Indonesia. Laporan Tahunan.

Dahlan, S. (2005). Manajemen Lembaga Keuangan. Kebijakan Moneter dan Perbankan. (edisi kesatu)

Jakarta: Fakultas Ekonomi Universitas Indonesia.

Dwipasari, L. (2007). Kompensasi dan Kedisiplinan Sebagai Faktor Yang Berpengaruh Terhadap

Kinerja dan Kepuasan Kerja Karyawan Bank. Jurnal Keuangan dan Perbankan, 12(3): 494.

Foster, B., Seeker, K. R. (2001). Pembinaan Untuk Meningkatkan Kinerja Karyawan. Penerjemah. Jakarta: PPM.

Ginting, R., Iskandar, D., Wuryandani, G., Hutabarat, C., Rosdiana, R. (2012). Kodifikasi Peraturan Bank Indonesia Kelembagaan Rencana Bisnis Bank. Pusat Riset dan Edukasi Bank Sentral. Bank Indonesia.

Heri, P. (2013). Peran Strategis Perguruan Tinggi dalam Meningkatkan Kualitas Sumber Daya Manusia Ekonomi Syariah. KARYA DOSEN. Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Malang.

Mangkunegara, A. P. (2006). Evaluasi Kinerja Sumber Daya Manusia. Bandung: PT. Repika Utama.

Markos, S., Sandhya, S. M. (2010). Employee Engagement: The Key to Improving Performance.

International Journal of Business and Management, 5(12).

Muhammad. (2005). Manajemen Bank Syariah. UPP AMP YKPN, Yogyakarta.

Muda, I., Rafiki, A., Harahap, M. R. (2014). Factors Influencing Employees’ Performance: A Study on the Islamic Banks in Indonesia. International Journal of Business and Social Sciences, 5(2):73-80.

Munthe, G. J. (2012). Proyeksi Kebutuhan Sumber Daya Manusia (SDM) Perbankan Syariah Dan Skenario Pemenuhannya.Tesis. Fakultas Ekonomi Program Magister Manajemen Universitas Indonesia.

Nawawi, H. (2003). Kepemimpinan Mengefektifkan Organisasi. Yogyakarta: Gadjah Mada University

Press.

Permana, K. A. (2012). Tiga Masalah Terbesar di Bank Syariah. Diakses 10 Nivember 2014 dari

http://forpiko.com/berita-192-tiga-masalah-terbesar-di-bank-syariah.html

Rademakers, M. (2005), Corporate universities: driving force of knowledge innovation. Journal of Workplace Learning, 17: 130.

Sari, R., Muis, M., Hamid, N. (2012). Pengaruh Kepemimpinan, Motivasi, dan Stress Kerja Terhadap

Kinerja Karyawan Pada Bank Syariah Mandiri Kantor Cabang Makassar. Jurnal Analisis, 1(1): 87-93.

Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Bisnis dan R & D. Bandung: Alfabeta

Simanjuntak, P. J. (2005). Manajemen dan Evaluasi Kinerja. Jakarta: FE UI.

Sumantri, B. A. (2014). Pengembangan Kapasitas Institusi Perbankan Syariah Dalam Penyediaan Jaringan, SDM, dan Produk. Jurnal Eksyar. 01(01): 1-17.

Downloads

Published

2015-05-29
Abstract 5847  .
PDF downloaded 4349  .