Mengukur Loyalitas Pelanggan Melalui Citra Toko dan Kepercayaan Pelanggan di Toko Retail

Authors

  • Hartiwi Prabowo Universitas Bina Nusantara
  • Viona viona Universitas Bina Nusantara

DOI:

https://doi.org/10.21512/bbr.v1i2.1088

Keywords:

customer loyalty, store image, customer trust

Abstract

An automobile spare parts shop at first having its sales increased. But, in 2008 the store experienced a significant decline in sales, so that the purpose of this study was to determine how much influence store image and customer trust on customer loyalty. This type of research is associative descriptive research. Data collection is conducted using questionnaires using Likert scales to 100 shop. Technical analysis is conducted using several techniques, which are Test Validity, Test Reliability, Test Normality, and Path Analysis. Results show that customer loyalty is influenced by greater consumer confidence than the image of the store. Therefore, PT Sloka Kencana Abadi must continue to improve the image of his shop by looking for a more strategic location making it easier to attract new customers, set prices according to the quality of the product and prices set by the competitor, maintain the quality of the product in the sense that the product is durable and free from damage, providing many choice of products making it easier for consumers to find the required product, and maintain these. 

Dimensions

Plum Analytics

Author Biographies

Hartiwi Prabowo, Universitas Bina Nusantara

Jurusan Manajemen 

Viona viona, Universitas Bina Nusantara

Jurusan Manajemen

References

Anonymous. (2007). Membangun kepercayaan dengan kedekatan, Diakses dari www.sinarharapan.co.id.

Dietz, G., and Deanne. N., and Dean, H. Measuring trust inside organizations. Retrieved September 25, 2009, from

http:www.emeraldinsight.com.insight.viewcontentservletFilename=publishedemeraldfuultextarticle.pdf0140350504.pdf.

Djati, P. (2004). Pentingnya karyawan dalam pembentukan kepercayaan konsumen dalam perusahaan jasa. Jurnal Ekonomi Manajemen, Vol.6, No.2, September, p.114-122. Retrieved September 27, 2009, from http://puslit.petra.ac.id/journalis/management.

Graffin, J. (2005). Customer loyalty: Menumbuhkan dan mempertahankan kesetiaan pelanggan, edisi revisi dan terbaru, Jakarta: Penerbit Erlangga.

Hasan, A. (2008). Marketing, Yogyakarta: Medpress.

Hurriyati, R. (2005). Bauran pemasaran dan loyalitas konsumen, Bandung: CV Alfabeta.

Indriantoro, N., dan Supomo, B. (2002). Metode penelitian bisnis: Untuk akuntansi dan manajemen, edisi pertama, Yogyakarta: BDFF.

Iskandar, A., dan Bernato, I. (2007). Pengaruh kualitas pelayanan restoran platinum lippo karawaci terhadap loyalitas pelanggan. Derema Jurnal Manajemen, Vol.2, No.2. Diakses tanggal 23 September 2009, dari http://bs.uph.ac.id/research-a-publication/journal-a-publication/76-Derema4.html.

Kotler, P. (2003). Marketing management, 11th ed., New Jersey: Pearson Education, Inc.

Kotler, P., dan Armstrong, G. (2008). Prinsip-prinsip pemasaran, edisi keduabelas, jilid pertama, Jakarta: Erlangga.

Ma’ruf, H. (2006). Pemasaran ritel, Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Peter, J.P., dan Olson, J.C. (2000a). Consumer behavior: Perilaku konsumen dan strategi pemasaran, jilid pertama, edisi keempat. Versi Bahasa Indonesia, Jakarta: Erlangga.

Peter, J.P., dan Olson, J.C. (2000b). Consumer behavior: Perilaku konsumen dan strategi pemasaran, jilid pertama, edisi keempat. Versi Bahasa Indonesia, Jakarta: Erlangga.

Priyono, H. (2008). Hubungan antara citra toko dengan loyalitas konsumen. Diakses tanggal 20 September 2009, dari http://etd.eprints.ums.ac.id/1849.

Riduwan dan Kuncoro, E.A.. (2007). Analisis jalur (path analysis), Bandung: Alfabeta.

Sarwono, J. (2006). Metode penelitian kuantitatif dan kualitatif, edisi pertama, Yogyakarta: Graha Ilmu.

Sarwono, J. (2007). Analisis jalur untuk riset bisnis dengan SPSS, Yogyakarta: ANDI.

Sekaran, U. (2006). Metodologi penelitian untuk bisnis, edisi keempat, Jakarta: Salemba Empat.

Schiffman, L.G, dan Leslie, L.K. (2007). Perilaku konsumen, edisi ketujuh, Jakarta: PT Indeks.

Shabazz, A.A. (2008). Membangun kepercayaan konsumen. Diakses tanggal 25 September 2009, dari

http://annagry.wordpress.com/category/manajemen.

Sophiah dan Syihabudhin. (2008). Manajemen bisnis ritel, Yogyakarta: ANDI.

Sugiyono. (2007). Metode penelitian bisnis, Bandung: CV Alfabeta.

Suryandari, R.I., dan Retno, T. (2009). Analisis pengaruh citra supermarket terhadap loyalitas konsumen. Jurnal Bisnis dan Manajemen, Vol.3, No.2. Diakses tanggal 15 Oktober 2009, dari

http://mm.uns,ac,id/jurnal.php?ket=detail&did=451.

Tjiptono, F. (2002). Strategi bisnis, Yogyakarta: ANDI.

Umar, H. (2003). Metode riset bisnis, Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Umar, H. (2005). Riset pemasaran dan perilaku konsumen, Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Utami, C.W. (2006). Manajemen ritel: Strategi dan implementasi ritel modern, Jakarta: Salemba Empat.

Downloads

Published

2010-11-30
Abstract 696  .
PDF downloaded 934  .