Penerapan Metode Balanced ScoreCard Sebagai Suatu Sistem Pengukuran Kinerja pada PT Dritama Brokerindo, Jakarta Timur

Authors

  • Haryadi Sarjono Universitas Bina Nusantara
  • Arko Pujadi Universitas Jayabaya
  • Henry Wono Wong Universitas Jayabaya

DOI:

https://doi.org/10.21512/bbr.v1i1.1063

Keywords:

Balanced Scorecard, alternative performance, traditional performance, perpective

Abstract

This research was done in insurance company of PT Dritama Brokerindo, East Jakarta, by using Balanced Scorecard method, with four perpectives which measured, which are the finance perpective (financial statement), customer perpective (quizioner), perpective process internal business (quizioner) and in growth, and study perpective (quizioner). With total employees 18 employees people, serving company customer about almost 1500.Research method which used is descriptive method with research type is case study. data analyse Technique which used is using primary data processing, like : field study, interview, quizioner and also secondary data with data collecting from company which is in the form of financial statement year 2005 - 2008. Research result that, performance PT Dritama Brokerindo which during the time measured traditionally, the management not get clear information, and measured about non finansial aspect of company. Triedly apply system of performance measurement with Balanced Scorecard, got the comprehensive and more complete result about condition of company which in fact. Pursuant to result of research from entirety aspect, obtained a total score 110, or value three which shown Good Enough criterion. 

Dimensions

Plum Analytics

Author Biographies

Haryadi Sarjono, Universitas Bina Nusantara

Jurusan Manajemen 

Arko Pujadi, Universitas Jayabaya

Jurusan Manajemen 

Henry Wono Wong, Universitas Jayabaya

Jurusan Manajemen

References

Balanced Scorecard sebagai alternatif untuk mengukur kinerja. Diakses tanggal 10 Januari 2008 dari http://www.duniaesai.com/ekonomi/eko32.html.

Darwanto, H. (2006). Balanced Scorecard untuk organisasi pemerintah. Diakses tanggal 7 November 2007 dari

http://www.bappenas.go.id/index.php?module=Filemanager&func=download&pathext=Conte ntExpress/&view=409/Herry%20Darwanto.doc.

David, F. R. (2006). Manajemen strategis, edisi kesepuluh, buku pertama, Jakarta: Salemba Empat. Nurmanto, Eddy. Empat perspektif pada Balanced Scorecard. Diakses tanggal 24 Agustus 2006 dari http://eddynurmanto.unpad.ac.id/?p=30/24.

Garrison, R. H., Noreen, E. W., dan Brewer, P. C. (2006). Akuntansi manajerial, edisi kesebelas, buku pertama, Jakarta: Salemba Empat.

Gaspersz, V. (2007). Sistem manajemen kinerja terintegrasi Balanced scorecard dengan six sigma untuk organisasi bisnis dan pemerintah, Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Husein, U. (2003). Evaluasi kinerja perusahaan: Teknik evaluasi bisnis dan kinerja perusahaan secara komprehensif, kualitatif, dan modern, cetakan kedua, Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Kaplan, R. S., dan Norton, D. P. (2000). Balanced scorecard: Menerapkan strategi menjadi aksi. (diterjemahkan oleh Pasla, P. R. Y.), Jakarta: Erlangga.

Kuncoro, Mudrajad. (2004). Metode riset untuk bisnis dan ekonomi, Jakarta: Erlangga.

Mulyadi. (2001). Balanced Scorecard: Alat manajemen kontemporer untuk pelipatganda kinerja keuangan perusahaan, Jakarta: Salemba Empat.

Mulyadi. (2007). Sistem terpadu pengelolaan kinerja personal berbasis Balanced Scorecard, Jakarta: Salemba Empat.

Niven, P. R. (2002). Balanced scorecard. Step-by-step: Maximizing performance and maintaining results, New York: John Wiley & Sons, Inc.

Rangkuti, F. (2004). Analisis SWOT teknik membedah kasus bisnis, Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Sarjono, H. (2007). Analisis evaluasi kinerja PT Citra Agung Busana dengan menggunakan metode Balanced ScoreCard, Jurnal Business & Management, Jurnal Universitas Bunda Mulia, 3 (2), tanggal 1 – 11, September 2007, ISSN: 1907 – 0896, Jakarta.

Sarjono, H. (2007). Analisis pengukuran kinerja unit induk PT PLN (Persero) distribusi Jawa Barat & Banten dengan pendekatan metode Balanced ScoreCard, Proceedings, 1, 17, tanggal 4 September 2007, ISSN: 1978-6522, Seminar Nasional Universitas Katolik Widya Mandala, Surabaya.

Sarjono, H. (2008). Usulan penerapan total performance ScoreCard pada PT Nitrotec Plastindo, Jakarta, Proceedings, ke 1, 323-348, tanggal 24-25 Oktober 2008, ISBN: 978-979-18024-0-6, Seminar Nasional UPN ”Veteran”, Yogyakarta.

Sugiyono. (2004). Metode penelitian bisnis, CV Alfabeta, Bandung. Diakses dari http://www.duniaesai.com/ekonomi/eko32.html.

Downloads

Published

2010-05-30
Abstract 2201  .
PDF downloaded 2437  .